Rijstepap 2.0.

06/11/2017 geplaatst in TCG voor alledag

Duizenden kinderen doen deze week mee aan het Nationaal Schoolontbijt. Vijftien jaar geleden werd dit evenement ingevoerd door de overheid om mensen meer bewust te maken van gezonde voeding en de noodzaak van een volwaardig ontbijt. Steeds meer mensen namelijk - en dus ook kinderen - slaan tegenwoordig het ontbijt over. Veelvoorkomende redenen zijn te vroeg moeten opstaan, geen zin hebben om het klaar te maken of liever een worstenbroodje halen bij de supermarkt of de schoolkantine. Een zorgelijke ontwikkeling want het ontbijt is een belangrijke maaltijd van de dag.

Als het ontbijt niet wordt overgeslagen, wordt jammer genoeg vaak voor een snel en ongezond ontbijt gekozen. Denk aan: een kom koude melk met suikerrijke ontbijtgranen, een koude smoothie of instant havermout uit de magnetron. Om het nog maar niet te hebben over de onderweg haastig opgegeten ontbijtrepen.

In de Traditionele Chinese Geneeskunde is een goed ontbijt heel belangrijk. Dat betekent dat het ontbijt als maaltijd voedzaam moet zijn (om energie op te doen voor de dag) maar het moet ook bij voorkeur warm, zéker nu de koude wintermaanden in aantocht zijn. Immers, de winter doet ons lichaam verlangen naar verwarmende voeding. U weet wel: stamppotjes, compote, stoofschotels en erwtensoep. Warme maaltijden bieden tijdens de wintermaanden bescherming tegen de kou en maken het onze stofwisseling makkelijker om ons lichaam op temperatuur te houden. Hierdoor zijn we ook beter beschermd tegen verkoudheid en griep.

Wat betekent een gezond ontbijt dan praktisch? Een koud yoghurtontbijt is dus een slecht idee. Betere opties zijn warme toast, roerei, havermout met kaneel die u de hele nacht heeft laten weken in amandelmelk of inderdaad zoiets ouderwets als rijstepap. U hoeft niet meteen te griezelen! Een voorbeeld: doe de avond ervoor een restje (30 gram) gekookte rijst in een schaaltje, samen met wat kaneelpoeder, versgeraspte gember, 50 ml bessensap en een eetlepel rozijnen en laat het afgedekt op kamertemperatuur staan. De volgende ochtend heeft u een heerlijk ontbijt! Rijstepap 2.0, zeg maar. En mocht u echt niet zonder u koude verse jus d'orange kunnen, wees dan lief voor uw lichaam en voeg er wat heet water aan toe.

Na elke dag te beginnen met een warm ontbijt, zult u al snel merken dat u u zich in de wintermaanden fitter gaat voelen. Dit geldt ook voor uw schoolgaande kinderen: zelfs hun concentratie zal erop vooruitgaan!


Blog

  • Lubach

    Het publiek lijkt genoeg te krijgen van de eendimensionale kritiek op alternatieve geneeswijzen.

    'Stuitend ongenuanceerd', 'nieuwe spreekbuis van de Vereniging tegen de Kwakzalverij'
    Bovenstaand wat commentaren die wij aantroffen op de Facebook-pagina van het tv-programma Zondag met Lubach, naar aanleiding van de uitzending van gisteravond

    Lees meer
  • Foto_tan_orgineel

    Leonard Tan

    Ik was onvoldoende tevreden over mijn reguliere handelen als fysiotherapeut en wilde meer. Dat heb ik ruimschoots gekregen. De inspiratie is ...

    Lees meer
  • Acu_en_agp

    De pijnaanvallen kwamen door de medicatie heen

    Pijn is een klacht waarmee veel mensen te maken hebben. Heel vaak gaat het om chronische pijn. Dat is pijn die langer dan drie tot zes maanden aanhoudt.

    Lees meer
  • Milt_4_-_grandfather

    Grootvader en kleinkind

    ofwel Milt 4- Gong Sun

    In deze serie beschrijft acupuncturist Frank Roosen de acupunctuurpunten vanuit hun filosofische achtergrond. Het resultaat is een prachtige verzameling teksten die veel inzicht geven in het groeiproces van de mens.

    Lees meer
  • Kies_uw_acupuncturist_3

    Welke acupuncturist kiest u?

    In een reeks bijdragen nodigt arts en acupuncturist Koos van Kooten u uit wat zelfonderzoek te doen voordat u uw acupuncturist kiest. Immers, een goede klik tussen behandelaar en patiënt kan van belang zijn voor het welslagen van de behandeling. Dit is deel drie van drie.

    Lees meer
  • Rijstepap

    Rijstepap 2.0.

    Gezond en voldoende ontbijten is belangrijk. Maar wist je dat het in de winter óók belangrijk is dat je ontbijt niet al te koud is?

    Lees meer
  • Sport_en_blessures-folder_web

    Sport en blessures

    Sporten is gezond voor lichaam en geest. Dat weten we inmiddels allemaal. Maar als we te veel of te zwaar trainen, kan het onze gezondheid schaden.

    Lees meer

Blog