Joepie, weer naar school!

15-08-2019 geplaatst in Actualiteit

De schoolvakantie is voorbij. Verwacht je een moeilijke start van het schooljaar met tegendraadse kinderen? Met de Traditionele Chinese Geneeskunde (TCG) help je ze snel en makkelijk weer in het schoolritme.

Wennen
Het is echt weer even wennen voor iedereen. De kinderen die zo heerlijk uitsliepen en je niets op een verplichte tijd hoefde te doen, dat is voorbij. 's Ochtends vroeg  gaat de wekker af, de boterhammen moeten weer gesmeerd worden en oh ja, waar liggen de gymtassen ook alweer?

Weer in het ritme
Ook je kinderen moeten wennen aan het ritme. Aan stilzitten op een stoel en opletten in de les. De eerste schoolweek gaat meestal nog wel goed. Ze vinden het leuk om alle vriendjes weer te zien en de nieuwe klas is een spannende belevenis. Na een week is de nieuwigheid eraf en denken ze met heimwee terug aan de vrije tijd die ze hadden.

Vrolijk en uitgerust
Met een paar simpele tips uit de TCG gaat je kind ook na de eerste week vrolijk en uitgerust naar school. Je ondersteunt hiermee ook de weerstand. Heel handig, want vaak breekt een eerste griepgolf al na de eerste twee schoolweken uit in de klassen.

Deze voeding verbetert de weerstand

  • kort verwarmde rettich en radijs (drie minuten in heet water)
  • ui en prei
  • kort gekookte koolsoorten
  • scherpe voedingsmiddelen, zoals peper en gember
  • hete citroendrank (vers citroensap aanlengen met kokend water, eventueel wat honing erbij)

Deze voeding vermindert onrust en verbetert de concentratie

  • warme thee met honing of - ’s avonds - gemberthee 
  • voedsel met een neutrale smaak, zoals stamppot met suddervlees, pannenkoeken of poffertjes, tosti’s of panini

Deze voeding kun je beter vermijden

  • vet, suikerrijk en heet gekruid voedsel. Deze producten maken je kind nog onrustiger dan het al is. Energiedrankjes zijn ook geen goed idee.
  • koud en waterrijk voedsel zoals ijs, watermeloen, komkommer en koude dranken. Voor een goede concentratie heb je een goede Milt-energie nodig. Teveel koud of waterrijk voedsel belemmert de werking van de Milt-energie, waardoor je minder goed geconcentreerd kan werken.

Acupressuur
Voor concentratieproblemen kun je ook acupressuur toepassen. Masseer daarvoor deze vijf punten:

Deze punten vormen een massagezone op de plek waar vroeger je fontanel zat. Plaats beide duimen op je oren terwijl je beide wijsvingers midden op je hoofd bij elkaar komen. Vlak ten noorden, zuiden, oosten en westen van dit punt liggen de vier andere punten.

Deze massage kun je het beste ’s ochtends bij je ontbijt een minuut masseren, met vijf vingers tegelijk. Deze massage geeft je snel een fris en helder gevoel in je hoofd.