Persbericht NVA over desinformatie Covid-19

11/12/2020 Geplaatst in Actualiteit

NVA neemt afstand van desinformatie Covid-19 in bijscholingen.

NRC berichtte op 11 december jl. dat duizenden therapeuten desinformatie over corona krijgen tijdens bijscholingen, waarin ‘andere meningen’ over corona en vaccineren aan bod komen. De NVA neemt nadrukkelijk afstand van deze bijscholingscursussen en standpunten en betreurt dat deze de betrouwbaarheid van alternatieve geneeskunde ondermijnen, zegt voorzitter Harm Elsinga.

In het artikel staat dat duizenden alternatieve therapeuten (onbedoeld) tijdens bijscholingscursussen desinformatie horen over het coronavirus en vaccinaties.
De NVA heeft de genoemde nascholingen nooit geaccrediteerd en adviseert haar leden om de RIVM-richtlijnen te volgen. “Ons inziens past het een beroeps- of koepelorganisatie niet om in deze tijden berichten de wereld in te sturen die maatschappelijke onrust aanwakkeren”, zegt Elsinga.

In september heeft de NVA daarom ook NIBIG kritisch aangesproken over de wijze waarop de koepelorganisatie zich destijds in de (ook door NRC genoemde) nieuwsbrief uitliet over het coronavirus. Daarin werd bericht over genetische manipulatie van het lichaam met een mogelijk vaccin tegen COVID-19.

Zorgvuldig geaccrediteerde nascholing

De nascholingen die NVA-leden volgen gaan uit van goed onderbouwde en waar mogelijk wetenschappelijke informatie. Elsinga: “Deze kennis borgt de hoogstaande kwaliteit van onze aangesloten therapeuten. Op het moment dat blijkt dat er toch desinformatie wordt verspreid tijdens nascholing, dan zullen we in gesprek gaan met het instituut en de accreditatie ter discussie stellen.”
De NVA verspreidt vandaag een bericht naar haar leden waarin zij worden opgeroepen om nascholing waarin desinformatie over Covid behandeld wordt, te melden.

Acupunctuur draagt bij aan gezonde levensstijl

Zoals het RIVM benadrukt, is een gezonde levensstijl belangrijk. Acupunctuur kan daaraan bijdragen.

Acupunctuur maakt deel uit van complementaire zorg, waarin een integrale visie op gezondheid centraal staat. De alternatieve geneeswijze kan bestaande klachten verbeteren. Door het bevorderen van de gezondheid wordt het natuurlijk evenwicht in het lichaam hersteld.