Ademhalen om te ontstressen

28/06/2018 geplaatst in Actualiteit

Enige tijd terug waren op Nu.nl tips te lezen hoe je met gemak honderd jaar kunt worden. Diverse wetenschappers waren daarbij aan het woord. Samenvattend komt het erop neer dat je altijd, maar zeker als dertiger of veertiger, moet proberen om de balans tussen stress en ontspanning te bewaren, en zo nodig te herstellen.

De doelbewuste kracht van een diepe, langzame ademhaling

In de Aziatische cultuur is al eeuwen lang een simpele methode om te ontstressen in gebruik: een langzame, diepe en lage buikademhaling. De Aziaten zien dit als een krachtig hulpmiddel om de gezondheid te verbeteren. Ook in het Westen begint meer begrip te komen voor het effect van een diepe ademhaling op het lichaam.


Westers onderzoek naar klassiek Aziatisch stressmanagement

Zo onderzoekt Peter Deadman, vooraanstaand Brits acupuncturist, docent en schrijver, de Traditionele Chinese geneeswijze en de beginnende wetenschap achter de ademhalingsregulatie. In de Journal of Chinese Medicine geeft hij inzicht in de effecten van een diepe ademhaling. Hij deelt de mening van de oude Aziaten dat een langzame ademhaling diverse emotionele en lichamelijke klachten kan verbeteren.

Peter Deadman adviseert de therapeut: leer uw patiënt eenvoudig deze manier van ademhalen. Dat kan als de patiënt in de praktijk op de behandelbank ligt of wanneer de patiënt thuis wordt bezocht. Het toepassen van de langzame ademhaling brengt iemand in een kalme, gefocuste en intuïtieve staat. Dit komt het effect van de behandeling en de interactie tussen behandelaar en patiënt ten goede. Kortom, er valt veel winst te behalen als we ons op onze ademhaling concentreren!

Meer weten? Lees hier het artikel van Peter Deadman.

Folder Burnout


Blog

  • Adobestock_75634003

    Ademhalen om te ontstressen

    Enige tijd terug waren op Nu.nl tips te lezen hoe je met gemak honderd jaar kunt worden. Samenvattend komt het erop neer dat het belangrijk is om de balans tussen stress en ontspanning te bewaren. Maar hoe doe je dat? Diep en langzaam ademhalen blijkt te helpen.

    Lees meer
  • Foto_tan_orgineel

    Leonard Tan

    Ik was onvoldoende tevreden over mijn reguliere handelen als fysiotherapeut en wilde meer. Dat heb ik ruimschoots gekregen. De inspiratie is ...

    Lees meer
  • Acu_en_agp

    De pijnaanvallen kwamen door de medicatie heen

    Pijn is een klacht waarmee veel mensen te maken hebben. Heel vaak gaat het om chronische pijn. Dat is pijn die langer dan drie tot zes maanden aanhoudt.

    Lees meer
  • Ren_mai_4-_poort_van_de_bron

    Poort van De Bron

    ofwel Ren Mai 4 - Guan Yuan

    In deze serie beschrijft acupuncturist Frank Roosen de acupunctuurpunten vanuit hun filosofische achtergrond. Het resultaat is een prachtige verzameling teksten die veel inzicht geven in het groeiproces van de mens.

    Lees meer
  • Kies_uw_acupuncturist_3

    Welke acupuncturist kiest u?

    In een reeks bijdragen nodigt arts en acupuncturist Koos van Kooten u uit wat zelfonderzoek te doen voordat u uw acupuncturist kiest. Immers, een goede klik tussen behandelaar en patiënt kan van belang zijn voor het welslagen van de behandeling. Dit is deel drie van drie.

    Lees meer
  • 2014-08-08_zomer_deel_3

    Ik ga op reis en neem mee … de TCG (3)

    Wilt u weten wat u kunt doen met acupressuur? Of hoe heilzaam voeding kan zijn? In deze serie geeft Sandra Mars tips uit de Traditionele Chinese Geneeskunde waarmee u alledaagse kleine klachten kunt verlichten.

    Lees meer
  • Sport_en_blessures-folder_web

    Sport en blessures

    Sporten is gezond voor lichaam en geest. Dat weten we inmiddels allemaal. Maar als we te veel of te zwaar trainen, kan het onze gezondheid schaden.

    Lees meer

Blog