Vasten volgens de Traditionele Chinese Geneeskunde

11/04/2017 geplaatst in TCG voor alledag

In het voorjaar krijgt iedereen weer zin om naar buiten te gaan en dingen te ondernemen. Wel jammer dat de sappige rookworst, de stamppotjes en het knusse wijntje van de afgelopen winter hun effect hebben gehad: de vrolijke lentekleren zitten strak en onze conditie laat te wensen over. Tijd dus voor een goede detox! Gelukkig hoef je daarvoor jezelf niet een week lang al het eten te ontzeggen of meteen naar een kuuroord. De TCG biedt eenvoudige en makkelijk toepasbare tips waarmee je thuis verantwoord kunt ontgiften zodat je je weer fit en energiek voelt.

Voeding

De moderne manier van detoxen is tamelijk eenzijdig gericht op het ontgiften van het lichaam. Door vast voedsel te laten staan en alleen sappen te drinken zet je het lichaam aan tot het afvoeren van afvalstoffen. De sappen echter zijn doorgaans koud en koude is in het voorjaar hét recept om je weerstand te verlagen in plaats van te verhogen. Grote vermoeidheid of een flinke griep liggen dan al snel op de loer. De kans op die vervelende kwalen wordt vergroot doordat in een moderne detox weinig wordt gedaan aan het opbouwen van je energie.

In de TCG wordt op een andere manier gekeken naar detoxen: niet alleen ontgiften is belangrijk, ook het opbouwen van de energie én het in beweging brengen van die energie (circulatie) is van groot belang. De Chinezen doen daarom een zogenoemde opbouwende detoxkuur: aan de ene kant schonen ze het lijf, aan de andere kant zorgen ze ervoor dat met de juiste milde voeding de energie wordt opgebouwd en in beweging komt.

Het schonen van het lichaam doen ze onder andere met vochtafdrijvende voeding en voeding die de functie van de lever ondersteunt. Het opbouwen van energie wordt tot stand gebracht met verwarmende voeding (geen koude sappen dus!). Om de energiecirculatie te herstellen, gebruiken ze scherpe voeding.

Voeding die de energiecirculatie herstelt, is citrusfruit. Om het sap ervan ook verwarmend te laten zijn, meng je het (bijvoorbeeld van een citroen) met 200 ml heet water en een eetlepel honing. Of gebruik sinaasappelpartjes in een salade met veldsla en warme kipfiletreepjes. Of wat dacht je van een salade van bleekselderij, appel, warme kipfiletreepjes en sinaasappelpartjes?

De voedingsmidddelen die je het beste kunt gebruiken voor een opbouwende detoxkuur zijn op een rijtje de volgende:

* licht verwarmend: banaan, honing, kipfilet, witte rijst, gebonden soepen, kippensoep, gekookte wortels, verse gember, knoflook, kaneel, peper, anijs, dille, dadels, perzik, prei, ui, vette vis zoals makreel en zalm, gekookte groenten, gekookte bonen, gekookte granen

* vochtafdrijvend: watermeloen, asperges, bleekselderij, Granny Smith-appel, veldsla, alfalfa, komkommer

* scherp: gember, peterselie, pepermunt, groene ui, citroen, sinaasappel

Een voorbeelddagmenu

Ontbijt
200 ml amandelmelk met 4 eetlepels havermout, 1 theelepel kaneel en 1 eetlepel honing.
Drink daarbij warme thee met 1 cm verse gember.

Tussendoor
200 ml heet water met 1 uitgeperste citroen en 1 eetlepel honing.

Lunch
Drink bij de lunch warme thee met 1 centimeter gember.
Optie 1: sinaasappelpartjes van 1 sinaasappel met veldsla en 100 gram warme kipfiletreepjes, 4 fijngesneden radijsjes en 1 eetlepel walnoten.
Optie 2: salade van 2 stengels bleekselderij, 1 fijngesneden appel, warme kipfiletreepjes en sinaasappelpartjes van 1 sinaasappel. Neem daarbij als dressing een klein beetje yoghurt of karnemelk. Of wat olijfolie gemengd met wat azijn.
Optie 3: aspergesoep of kippensoep

Tussendoor
200 ml heet water met 1 uitgeperste citroen en 1 eetlepel honing.

Diner.
Optie 1: witte bonen met preiringetjes, gebakken ui, knoflook en 50 gram kipfiletblokjes
Optie 2: fijngeraspte wortelen met 1 eetlepel honing en een beetje azijn. Daarbij wat witte rijst gekookt met gember en geserveerd met veldsla.
Optie 3: gegrilde zalm met dille en gekookte asperges en een klein beetje witte rijst.

In de avond
2 dadels of een perzik.

Voor naar bed gaan
Anijsmelk of kaneelthee.

Als je veel van deze voedingsmiddelen eet en daarnaast de bekende ongezonde voeding laat staan (toegevoegde suikers, alcohol, gefrituurd voedsel, enz.) én daarbij -belangrijk! - 2 liter vocht tot je neemt, bij voorkeur warm water en/of (kruiden)thee, zul je zien dat je je snel beter en fitter gaat voelen. Daarna kun je langzaam weer overgaan op je normale eetpatroon.

Acupressuur.

Voeding is niet het enige waarmee je je lichaam kunt helpen te ontgiften en energie op te bouwen. Ook acupressuur kan jou daarbij ondersteunen! Het masseren van de befaamde Drie Mijlen Punten geeft je bijvoorbeeld een stevige energieboost. Niet voor niets danken de punten hun naam aan de afstand die uitgeputte soldaten uit het oude Chinese leger weer konden afleggen na het masseren ervan: drie mijlen! De punten bevinden zich op de arm en op het been en hebben vrijwel dezelfde naam: Arm-3-mijlenpunt en Been-3-mijlenpunt. Door beide punten (zowel links als rechts) elke ochtend en avond twee minuten met zachte ronddraaiende bewegingen te masseren, merk je al snel dat je je energieker gaat voelen.

Het Arm-3-mijlen punt bevindt zich
bovenop de onderarm,
op de denkbeeldige lijn
tussen duim en de buitenzijde van de elleboog.
Het punt ligt op twee vingers afstand van de elleboog.




Het Been-3-mijlenpunt bevindt zich
op de buitenzijde van het onderbeen, net onder de knie.



Om de kracht van deze punten te versterken is het verstandig ook een ander punt te masseren:

het derde punt van de Levermeridiaan. Dit bevindt zich op de voet, vlak voor de samenkomst van de middenvoetsbeentjes van de grote teen en de tweede teen.


Met deze tips kun je op een gezonde manier de ballast van de winter kwijtraken en energie opdoen om voluit van de lente te genieten!


Blog

  • Shareable_cover_longen

    Mediacampagne Lucht & Longen

    Het Longfonds brengt via De Telegraaf-bijlage Mijn Lichaam een special met deze titel, Lucht & Longen. De NVA sponsort de uitgave met een halve pagina over wat acupunctuur kan betekenen bij longproblemen.

    Lees meer
  • Foto_tan_orgineel

    Leonard Tan

    Ik was onvoldoende tevreden over mijn reguliere handelen als fysiotherapeut en wilde meer. Dat heb ik ruimschoots gekregen. De inspiratie is ...

    Lees meer
  • Acu_en_agp

    De pijnaanvallen kwamen door de medicatie heen

    Pijn is een klacht waarmee veel mensen te maken hebben. Heel vaak gaat het om chronische pijn. Dat is pijn die langer dan drie tot zes maanden aanhoudt.

    Lees meer
  • Long_7_-_being_different

    Gebroken reeks

    ofwel Long 7- Lie Que

    In deze serie beschrijft acupuncturist Frank Roosen de acupunctuurpunten vanuit hun filosofische achtergrond. Het resultaat is een prachtige verzameling teksten die veel inzicht geven in het groeiproces van de mens.

    Lees meer
  • Kies_uw_acupuncturist_3

    Welke acupuncturist kiest u?

    In een reeks bijdragen nodigt arts en acupuncturist Koos van Kooten u uit wat zelfonderzoek te doen voordat u uw acupuncturist kiest. Immers, een goede klik tussen behandelaar en patiënt kan van belang zijn voor het welslagen van de behandeling. Dit is deel drie van drie.

    Lees meer
  • Eindexamen

    Eindexamenstress

    Wilt u weten wat u kunt doen met acupressuur? Of hoe heilzaam voeding kan zijn? In deze serie geeft Sandra Mars tips uit de Traditionele Chinese
    Geneeskunde waarmee u alledaagse kleine klachten kunt verlichten.

    Lees meer
  • Chse5nhwwaaxxdi

    De overgang

    De overgang (menopauze) is de fase waarin een vrouw afscheid neemt van haar vruchtbare jaren. Haar rol in het leven verandert. Het is een natuurlijk proces. Door veranderingen in de hormoonhuishouding kunnen lichamelijke ...

    Lees meer

Blog