Weekendhoofdpijn

19/01/2018 geplaatst in TCG voor alledag

Een wekelijkse afknapper na een drukke werkweek. Misschien ken je ze wel, de mensen die dat vaak hebben? Of behoor je zelf tot die groep?

Mensen die door de week bergen verzetten, onvermoeibaar lijken en alles op het werk of in huis in goede banen leiden. De manager die altijd alle neuzen dezelfde kant op krijgt, de vrouw die fulltime werkt, drie kinderen grootbrengt én diverse bestuursfuncties heeft, de jonge werknemer die non-stop overuren draait om de baas van zijn kwaliteiten te overtuigen...

Opvallend is dat juist deze energiekelingen het zwaar krijgen zodra het weekend aanbreekt. Gedurende achtenveertig uur hoeft er dan minder gerend en niet steeds op de klok gekeken te worden. Eigenlijk verwacht je dat deze mensen in het weekend in hetzelfde tempo doordraven. Niets is minder waar: elke zaterdagochtend ontwaken ze met een zwaar hoofd dat hen de hele dag blijft achtervolgen. En met een beetje pech wordt het een stevige hoofdpijn die pas verdwijnt wanneer ze het maandagochtendritueel weer hebben opgestart. Ze zijn namelijk zo gewend aan een hoog adrenalineniveau dat hun lichaam gaat steigeren als dat niveau niet wordt gevraagd.

Gelukkig biedt de TCG ook bij dit vervelende weekendverschijnsel uitkomst.

Voeding

Een opvallend verschil tussen de werkweek en het weekend is de mate van koffiegebruik. Dit houdt natuurlijk niet in dat iemand op zaterdag dan ook maar die 24 bakjes koffie moet drinken om de hoofdpijn te voorkomen. Belangrijk is wel dat de voeding wordt aanpast met zowel sterk yange voeding (heet, stimulerend) als met basisenergie versterkende voeding (zacht, verwarmend).

Koude voeding (puur yin) is af te raden omdat dat alleen maar een extra adrenalineverlaging tot gevolg heeft.

Stimulerende voeding kan zijn: walnoten, dille, venkel, ui, steranijs, aardbeien, kastanjes, pistachenootjes en citrusfruit. Maar ook gefrituurd of sterk gekruid voedsel is stimulerend.

Je basisenergie versterken, doe je onder andere met:

rundvlees, kersen, kip, zilvervliesrijst, honing, haring, makreel, varkensvlees, gekookte aardappelen, witte rijst, witte bonen, tofu, shiitakepaddenstoelen.

Acupressuur

Je kunt de hoofdpijn ook verminderen door zachtjes bepaalde punten op het hoofd te masseren, minimaal één minuut per punt.

Dit zijn de punten:

Twee belangrijke punten zitten op het voorhoofd, vlak bij de haargrens, boven de neus. De hoge spierspanning in de schouders die bijna standaard gepaard gaat met de hoofdpijn wordt hierdoor verminderd. Een ander belangrijk punt bevindt zich midden tussen de wenkbrauwen.


Als de hoofdpijn zich uit als een kloppende pijn achter de ogen, is het goed een ander punt te masseren. Dat bevindt zich tussen de buitenste ooghoek en het oor, dus in het midden van het botstuk dat bekend staat als onze 'slaap'.

-

Het laatste punt bevindt zich op het harde flapje kraakbeen bovenaan onze oorlel. Het zit vlak boven de plek waar dames hun oorbel dragen. Dit is een reflexpunt voor alle schedelbeenderen en werkt sterk verlichtend bij elke vorm van hoofdpijn!

Met deze tips wordt het weekend ook voor de doordouwers een ontspannen aangelegenheid!


Blog

  • Dollarphotoclub_35963180

    Acupunctuur prima ‘alternatief’ bij pijn

    Regelmatig in het nieuws: het gebruik van zware pijnstillers stijgt explosief. In 2017 is het gebruik op jaarbasis toegenomen met 14 procent. Vooral het paardenmiddel Oxycodon (+21 procent) geniet steeds meer populariteit. Acupunctuur is een goede keus bij pijn. In Amerika bestrijdt men er een dreigende verslavings-
    epidemie mee.

    Lees meer
  • Foto_tan_orgineel

    Leonard Tan

    Ik was onvoldoende tevreden over mijn reguliere handelen als fysiotherapeut en wilde meer. Dat heb ik ruimschoots gekregen. De inspiratie is ...

    Lees meer
  • Acu_en_agp

    De pijnaanvallen kwamen door de medicatie heen

    Pijn is een klacht waarmee veel mensen te maken hebben. Heel vaak gaat het om chronische pijn. Dat is pijn die langer dan drie tot zes maanden aanhoudt.

    Lees meer
  • Ren_mai_4-_poort_van_de_bron

    Poort van De Bron

    ofwel Ren Mai 4 - Guan Yuan

    In deze serie beschrijft acupuncturist Frank Roosen de acupunctuurpunten vanuit hun filosofische achtergrond. Het resultaat is een prachtige verzameling teksten die veel inzicht geven in het groeiproces van de mens.

    Lees meer
  • Kies_uw_acupuncturist_3

    Welke acupuncturist kiest u?

    In een reeks bijdragen nodigt arts en acupuncturist Koos van Kooten u uit wat zelfonderzoek te doen voordat u uw acupuncturist kiest. Immers, een goede klik tussen behandelaar en patiënt kan van belang zijn voor het welslagen van de behandeling. Dit is deel drie van drie.

    Lees meer
  • 2018-10-03_herfst_tuinieren

    De tuin winterklaar zonder spierpijn? Dat kan!

    Wilt u weten wat u kunt doen met acupressuur? Of hoe heilzaam voeding kan zijn? In deze serie geeft Sandra Mars tips uit de Traditionele Chinese Geneeskunde waarmee u alledaagse kleine klachten kunt verlichten.

    Lees meer
  • Sport_en_blessures-folder_web

    Sport en blessures

    Sporten is gezond voor lichaam en geest. Dat weten we inmiddels allemaal. Maar als we te veel of te zwaar trainen, kan het onze gezondheid schaden.

    Lees meer

Blog