Ademhalen om te ontstressen

28/06/2018 geplaatst in Actualiteit

Enige tijd terug waren op Nu.nl tips te lezen hoe je met gemak honderd jaar kunt worden. Diverse wetenschappers waren daarbij aan het woord. Samenvattend komt het erop neer dat je altijd, maar zeker als dertiger of veertiger, moet proberen om de balans tussen stress en ontspanning te bewaren, en zo nodig te herstellen.

Westers onderzoek naar klassiek Aziatisch stressmanagement
Zo onderzoekt Peter Deadman, vooraanstaand Brits acupuncturist, docent en schrijver, de Traditionele Chinese geneeswijze en de beginnende wetenschap achter de ademhalingsregulatie. In de Journal of Chinese Medicine [1] geeft hij inzicht in de effecten van een diepe ademhaling. Hij deelt de mening van de oude Aziaten dat een langzame ademhaling diverse emotionele en lichamelijke klachten kan verbeteren.

De doelbewuste kracht van een diepe, langzame ademhaling
In de Aziatische cultuur is al eeuwen lang een simpele methode om te ontstressen in gebruik: een langzame, diepe en lage buikademhaling. De Aziaten zien dit als een krachtig hulpmiddel om de gezondheid te verbeteren. Ook in het Westen begint meer begrip te komen voor het effect van een diepe ademhaling op het lichaam.

Peter Deadman [2] adviseert de therapeut: leer uw patiënt eenvoudig deze manier van ademhalen. Dat kan als de patiënt in de praktijk op de behandelbank ligt of wanneer de patiënt thuis wordt bezocht. Het toepassen van de langzame ademhaling brengt iemand in een kalme, gefocuste en intuïtieve staat. Dit komt het effect van de behandeling en de interactie tussen behandelaar en patiënt ten goede. Kortom, er valt veel winst te behalen als we ons op onze ademhaling concentreren!

[1] Journal of Chinese Medicine    [2] Artikel Peter Deadman