Burn-out ligt voor studenten op de loer

Burn-out ligt voor studenten op de loer

Steeds meer studenten kampen met burn-out verschijnselen. Hun aantal neemt schrikbarend toe. Dit is, zoals te lezen is in een interview in de Volkskrant, het gevolg van een combinatie van stressfactoren: toegenomen prestatiedruk op universiteiten, angst voor schulden en de invloed van sociale media.

Veel studenten zijn bang om met het nieuwe leningenstelsel schulden op te bouwen. Daarom hebben ze vaak naast de studie diverse bijbaantjes, waardoor er weinig tijd voor ontspanning overblijft. Via Instagram laten ze de buitenwereld zien hoe goed het met ze gaat. Maar de druk van studeren, werken en je goed vertonen op social media levert veel stress op.

Het studiejaar is net gestart, maar ik word nu al gek!
De eerste symptomen zijn vermoeidheid, het gevoel nergens meer aan toe te komen, eczeem, hoofdpijn en buikklachten. Als de student dan geen aanpassingen maakt in zijn leefstijl, ligt de burn-out op de loer.

Gelukkig biedt de Traditionele Chinese Geneeskunde eenvoudige tips die je zelf
kunt toepassen om je weer fitter en energieker te voelen. Als je dit tijdig doet, kun je voorkomen dat je vermoeidheidsklachten steeds erger worden en je mogelijk in een burn-out belandt!

Drie mijlen verder lopen
In het oude Chinese leger was het gebruikelijk bepaalde acupunctuurpunten te stimuleren zodat de soldaten de lange afstanden per voet konden afleggen. Tegenwoordig, in onze contreien, kan stimulatie van deze punten nog steeds uitkomst bieden. De punten bevinden zich op de arm en op het been en hebben
vrijwel dezelfde naam: Arm-3-mijlenpunt en Been-3-mijlenpunt. 

Het verhaal gaat dat elk punt je de energie geeft om drie mijl verder te lopen …

Door beide punten (op arm en been en zowel links als rechts) elke ochtend en avond twee minuten met zachte ronddraaiende bewegingen te masseren, merk je al snel dat je je energieker gaat voelen.

Om de kracht van bovenstaande punten te versterken, is het verstandig ook een ander punt te masseren: het derde punt van de Levermeridiaan.

Voeding
Juiste voeding kan ook een ondersteuning zijn bij moeheid. De meeste mensen denken dat ze extra yang (= opwekkend) moeten gaan eten. Dus simpel gezegd: meer pepers eten om wat pit te krijgen. Het is echter heel belangrijk dat je daarbij de onderliggende basis-energie goed opbouwt. Daarom gebruiken de Chinezen bij vermoeidheid vaak zowel yinne (= voedende) als opwekkende voedingsmiddelen.

Om je basisenergie (yin) te versterken kun je het volgende eten: 

  • bonen, stamppotjes
  • ei, kaas, krab, garnalen, stoofpotjes
  • witte rijst    
  • mango, honing

Om je energie op te bouwen zijn de volgende voedingsmiddelen geschikt:

  • gekookte aardappelen
  • hamlappen, kip, makreel, paling, sudderrundvlees, tofu,  
  • cashewnoten

Om je energie op te wekken (yang) is het verstandig dit te eten:

  • venkel
  • kastanjes, walnoten

Het is het beste zo min mogelijk rauwkost te gebruiken. Kook of wok de groenten en voeg eventueel nog wat kokosmelk toe.

Echt veel te moe of in de put?
Soms is de vermoeidheid al te ver om zelf te kunnen verminderen. Dan is het raadzaam een acupuncturist te raadplegen. Wij zijn u graag van dienst!