De avondvierdaagse

De avondvierdaagse

Het is weer zover, de komende tijd wordt de avondvierdaagse gelopen. De avondvierdaagse is volgens mij ooit begonnen als landelijke activiteit om onze jeugd meer in beweging te krijgen en te inspireren om te gaan sporten. Bij ons loopt het echter altijd uit op een ware veldslag. De school van mijn kinderen doet trouw mee maar elk jaar verbaas ik me meer en meer. Waar mijn kinderen als vierjarigen de helft meeliepen en bij vijf jaar al volledig meededen, zie ik veel oudere kinderen na dag twee volledig instorten. Overmand door vermoeidheid haken ze op dag drie af.

Kortom, volgens mij is dit niet de beste manier om onze jeugd te inspireren, als ze na twee dagen al niet meer kunnen. Maar behalve sportief is de avondvierdaagse natuurlijk ook gezellig dus niet meelopen is geen optie. Is het dan niet handig als we onze kinderen deze dagen fitter en vrolijker kunnen laten doorkomen met wat praktische tips uit de TCG?

In China gaan ze er vanuit dat bijna iedereen lange dagen kan maken en veel kan ondernemen als je maar zorgt dat je daarvoor in de juiste conditie bent. En dan bedoel ik niet dat je dagen van te voren uren moet trainen. Ik bedoel dat je met simpele aanpassingen in de voeding en door het masseren van acupressuurpunten je de volgende dag soepel verder loopt, dus zonder grote vermoeidheid of spierpijn.

Voeding
Belangrijk hiervoor is dat de Miltmeridiaan goed wordt ondersteund. Deze meridiaan is verantwoordelijk voor de conditie van de spieren en functioneert het best als je zacht, verwarmend, licht zoet voedsel eet. Helaas functioneert ze minder goed bij koude voeding en veel suiker. De lading snoep die je kinderen ziet wegwerken tijdens het lopen, is dan ook het slechtste wat ze op dat moment kunnen eten. In dit geval niet vanuit tandkundig oogpunt maar vanwege de enorme hoeveelheid suiker. Daardoor voelen ze zich heel even energiek, om daarna te worden overvallen door een grote vermoeidheid.

Een beetje zoet zou juist opbouwend werken. Denk hierbij bijvoorbeeld aan honingrietjes of fruit als bananen, witte druiven en rozijnen. Als echter de hele school snoept en je kind niet wil achterblijven, pas dan in elk geval het eten aan. Door voor de start voedsel te eten dat de Miltmeridiaan stimuleert, zorg je ervoor dat je kind in conditie is om te lopen. Denk hierbij aan pannenkoeken, poffertjes, witte rijst, kipfilet, kippensoep of pompoensoep. Zorg er in elk geval voor dat het eten niet te vet of te gekruid is. En liever geen ijs na afloop maar warme chocolademelk of thee om de vermoeidheid tegen te gaan.

Als je kind daarnaast elke avond de binnenkant van zijn onderbenen vijf minuten masseert, is het eveneens goed voorbereid. Tot slot kun je nog een spliterwt plakken op een belangrijk punt op de arm. Tijdens het lopen wordt dit punt door de erwt gestimuleerd waardoor je energieniveau op peil blijft.

Met deze tips zal je kind elke dag uitgerust aan de start van de avondvierdaagse staan en hem kunnen uitlopen, zonder vermoeidheid of chagrijn!