Fit het nieuwe jaar in?

Fit het nieuwe jaar in?

De drukke decembermaand is voorbij. Veel mensen hebben de behoefte om af te vallen want na alle kerstkransjes, gevulde kalkoenen en oliebollen puilen vele buiken over de broekriem heen. Mensen voelen zich opgeblazen en moe na alle feestdrukte. Onze magen hebben het zwaar te verduren gehad door al het overvloedige lekkers. Zelfs de koffie valt nu regelmatig verkeerd. Ook al is het vuurwerk voorbij, door het brandende maagzuur lijkt het alsof in de maag nog steeds de ene vuurpijl na de andere wordt afgestoken.

En hierin schuilt nu juist het grote gevaar van de maand januari. Doordat onze magen zo van streek zijn, willen veel mensen snel weer de schade herstellen. Ze doen dat alleen vaak op de verkeerde manier; door te kiezen voor koude sapkuren of groente smoothies. Maar zoveel koud eten en drinken is in deze maand nu juist het recept om je een grote vermoeidheid op de hals te halen of een flinke verkoudheid op te lopen. Door nu vooral koude voeding te gebruiken (sappen, salades) verzwak je juist je spijsvertering. Daardoor raak je vermoeider en vermindert je weerstand.

Natuurlijk is het goed om na alle eetfestijnen het lichaam de kans te geven te herstellen maar het is wel belangrijk dat op de juiste manier te doen. Om je spijsvertering en energiehuishouding weer in balans te brengen is het beter in de koude wintermaanden zacht verwarmende voeding te eten. Zo geeft u uw immuunsysteem een boost en komt de maag volledig tot rust.

Dit kunt u nu regelmatig eten:
bananen, sperziebonen, tofu, rundvlees (liefst suddervlees), lamsvlees, boekweit, wortels, bloemkool, selderij, koriander, warme dranken, gekookt ei, knoflook, gember, honing, champignons, havermout (liefst gemaakt met amandel- of rijstemelk), uien, papaya, erwten, perzik, aardappel, witte rijst, maïs.

Dit beter niet want het ontsteekt meteen weer het vuurwerk in de maag:
chilipepers, zwarte peper, koffie, alcohol, gefrituurd eten, citrusfruit.

Dit beter ook niet want het is te koud van karakter. Het zorgt nu
voor het opzetten van de buik en bevordert de bevattelijkheid voor
verkoudheid en griep: komkommer, sla, ijs, bronwater, aubergine, mango,
peer, spinazie, tomaat.

Dit kunt u doen om de maag te kalmeren:
na elke (zwaardere) maaltijd gedurende dertig seconden de onderstaande acupunctuurpunten masseren. Het mag op beide voeten en armen.

Dit punt bevindt zich op het zwemvlies tussen de tweede en derde teen.

Dit punt bevindt zich bovenop de onderarm, op de denkbeeldige lijn
tussen duim en de buitenzijde van de ellenboog.

Het punt ligt op twee vingers afstand van de ellenboog.

Als u bovenstaande tips opvolgt, gaat u straks fit en enkele kilo's lichter het
voorjaar in!