Wat vindt u belangrijk?

Wat vindt u belangrijk?

De eerste vraag is: wat vindt u belangrijk? Ik stel voor dat u deze vraag zo breed mogelijk stelt. Met acupunctuur kiest u voor een holistische behandelwijze die groot effect op uw gezondheid en leven kan hebben. Dus: wat vindt u belangrijk in het leven? Als u toch tijd en geld besteedt aan een behandeling, kan die maar beter goed passen bij hoe u in het leven staat. Of liever nog: bij hoe u in het leven wilt staan. Misschien kunt u meteen al enkele dingen noemen. Als u nooit eerder bij dergelijke vragen hebt stilgestaan, kan dit een goed moment zijn daarmee te beginnen.

Vragen als deze laten zich het best beantwoorden door er de tijd voor te nemen. De antwoorden worden 'beter' als u eerst uw hoofd leegmaakt. Hieronder staan een korte en een lange oefening. De korte is geschikt voor iedereen, de lange is geschikt als u wat ervaring heeft met ‘mindfulness’ of een vergelijkbare aandachtstraining.

Korte oefening

  • Ga rustig zitten zonder dat u wordt afgeleid. 
  • Doe uw ogen kort dicht, voel hoe u op uw stoel zit en voel uw adem. Als u dit voelt doet u uw ogen open. 
  • U neemt een blanco vel papier en schrijft bovenaan dit vel: “Ik vind het belangrijk dat...”. Hieronder kunt u dan woorden of korte zinnetjes schrijven die er bij u opkomen. 
  • Doe dit ongeveer 5 minuten, zonder dat u meteen gaat nadenken over wat u heeft opgeschreven. Daarna kunt u eventueel de zaken die u extra belangrijk vindt nog onderstrepen.

Lange oefening

  • Zit stevig op een rechte stoel, sluit uw ogen en adem drie keer bewust in en uit. 
  • Word u bewust van de gevoelens van uw lichaam. Waar voelt het warm? Koud? Waar gespannen, waar ontspannen? Wat voelt u verder? Neem enkel waar. U hoeft wat u voelt niet te begrijpen, te veranderen of weg te werken. 
  • Laat vervolgens op een uitademing alle lichamelijke gevoelens los. 
  • Word u bewust van eventuele emoties. Welke van de vier B’s voelt u; bang, boos, blij, bedroefd? Ook nu hoeft u alleen maar waar te nemen.
  • Laat vervolgens op een uitademing alle emoties los.
  • Word u bewust van eventuele gedachten. Doe dat alsof u naar een lichtkrant kijkt, waar boodschappen verschijnen en weer verdwijnen. Neem uw gedachten over grote en kleine dingen enkel waar.
  • Laat vervolgens op een uitademing al deze gedachten los.
  • Word u dan bewust van een plek in uzelf waar het stil is. Dat kan overal zijn. Elke plek die in u opkomt, is goed.
  • Stel daar de vraag: wat is er in deze tijd van mijn leven echt belangrijk voor mij?
  • Stel u open voor een antwoord. Dat kan komen in de vorm van een woord of zinnetje maar ook als een beeld, een klank, een geur, een kleur. Wat er ook komt, neem het waar.
  • Neem de tijd om het antwoord op u in te laten werken.
  • Als u dat heeft gedaan, ademt u drie keer wat dieper door, opent u uw ogen en komt u weer in uw ‘normale' bewustzijn terug.
  • Schrijf op wat u hebt ervaren. Schrijf iets over het antwoord dat in u opkwam maar eventueel ook over wat u tijdens de ontspanning hebt ervaren.

Deze lange oefening is geschikt om alle dagen te doen – ook als u niet op zoek bent naar een acupuncturist! Als u hem een tijdje doet, zult u merken dat het makkelijker wordt uw aandacht te richten op uw lijf, uw emoties en uw gedachten maar ook om uw aandacht daar weer van af te halen en zo een plek van stilte te vinden waar u belangrijke vragen kunt stellen.

Graag nodig ik u uit om te gaan kijken naar de volgende vraag:
wat hoopt u te bereiken?

Koos van Kooten: www.de-kraanvogel.nl