Wintertijd

Wintertijd

01/11/2018 geplaatst in Actualiteit

De wintertijd is weer ingegaan. Niet alleen je horloge en de klok in de keuken moeten worden verzet, ook onze interne klok moet zich aanpassen. Sommige mensen zijn daardoor letterlijk van slag. Hoe toepasselijk: in vroeger tijden had een klok een uurwerk en een slagwerk. Stond de wijzer van de klok op twee uur, maar sloeg hij drie keer, dan was de klok ‘van slag’.

Niet alleen de klok van slag
Als de wintertijd net is ingegaan, geeft de klok aan dat het bedtijd is maar dat voelen we de eerste dagen niet zo. En 's ochtends worden we te vroeg wakker, omdat onze interne klok nog op zomertijd staat. Al gauw merken we het effect van te weinig slaap. Wanneer de wekker gaat, willen we eigenlijk nog wel blijven liggen. Ook voor kinderen valt het niet mee. Menig ouder zoekt al zijn geduld bij elkaar om het grut aan de ontbijttafel te krijgen. En eenmaal daar blijken ze geen hap naar binnen te krijgen. Ze komen gewoon niet lekker op gang.

Voor de meeste ouders duurt dit probleem een paar dagen maar soms vraagt
de overgang meer tijd. Na twee weken heeft het kroost zich nog steeds niet aangepast aan het nieuwe ritme. Het resultaat is dat niet alleen de kinderen chagrijnig aan hun schooldag beginnen maar ook de ouders al moe naar hun
werk gaan.

Wat te doen?
Door het aanpassen van uw voeding en het masseren van acupunctuurpunten heeft uw lichaam binnen 24 tot 48 uur het goede ritme gevonden en loopt uw energie weer in de pas met de klok. Onderstaande tips zijn geschikt voor kinderen én volwassenen.

Voeding
Zacht verwarmende voedingsmiddelen zijn nu het best. Denk aan:

  • warme pap, zoete rijst, gekookt ei, 
  • pompoen, maïs, venkel, bloemkool, wortelen
  • stamppot, gekookte aardappelen en rundvlees

Acupressuur en je interne klok
Ook het regelmatig masseren van acupunctuurpunten kan helpen om je aan te passen aan het verzetten van de klok. Ook toe te passen bij een jetlag. Hieronder vind je hoe je dat kunt doen.