Wintertijd

Wintertijd

De wintertijd is weer ingegaan. Niet alleen je horloge en de klok in de keuken moeten worden verzet, ook onze interne klok moet zich aanpassen. Sommige mensen zijn daardoor letterlijk van slag. Hoe toepasselijk: in vroeger tijden had een klok een uurwerk en een slagwerk. Stond de wijzer van de klok op twee uur, maar sloeg hij drie keer, dan was de klok ‘van slag’.

Niet alleen de klok van slag
Als de wintertijd net is ingegaan, geeft de klok aan dat het bedtijd is maar dat voelen we de eerste dagen niet zo. En 's ochtends worden we te vroeg wakker, omdat onze interne klok nog op zomertijd staat. Al gauw merken we het effect van te weinig slaap. Wanneer de wekker gaat, willen we eigenlijk nog wel blijven liggen. Ook voor kinderen valt het niet mee. Menig ouder zoekt al zijn geduld bij elkaar om het grut aan de ontbijttafel te krijgen. En eenmaal daar blijken ze geen hap naar binnen te krijgen. Ze komen gewoon niet lekker op gang.

Voor de meeste ouders duurt dit probleem een paar dagen maar soms vraagt
de overgang meer tijd. Na twee weken heeft het kroost zich nog steeds niet aangepast aan het nieuwe ritme. Het resultaat is dat niet alleen de kinderen chagrijnig aan hun schooldag beginnen maar ook de ouders al moe naar hun
werk gaan.

Wat te doen?
Door het aanpassen van uw voeding en het masseren van acupressuurpunten heeft uw lichaam binnen 24 tot 48 uur het goede ritme gevonden en loopt uw energie weer in de pas met de klok. Onderstaande tips zijn geschikt voor kinderen én volwassenen.

Voeding
Zacht verwarmende voedingsmiddelen zijn nu het best. Denk aan:

  • warme pap, zoete rijst, gekookt ei, 
  • pompoen, maïs, venkel, bloemkool, wortelen
  • stamppot, gekookte aardappelen en rundvlees

Acupressuur
Twee acupunctuurpunten zijn nu zeer geschikt. Ze zijn al eerder voorbij gekomen: het Arm-3- mijlenpunt en het Been-3-mijlen punt.

Het verhaal gaat dat elk van deze punten je de energie geeft om drie mijl te lopen. Maar ze geven niet alleen meer energie, ze reguleren ook ons bioritme. Ze helpen om je inwendige klok bij te stellen en zorgen dat ook je organen wakker worden als de wekker gaat. Masseer beide punten (links en rechts) bij het ontbijt en de lunch steeds vijf minuten met zachte ronddraaiende bewegingen.

Heb je daarnaast te maken met een forse mate van chagrijnigheid omdat jij of je kind maar 'van slag' blijven? Dan biedt het punt op de kleine teen uitkomst (blaas 67). Masseer 's avonds beide kleine tenen tegelijk, liefst vijf minuten lang.

Als laatste punt is het handig vlak voor het slapen gaan het punt Yin Tang te masseren. Doe dit pas in bed omdat het een tipsy gevoel kan veroorzaken. Masseer dit punt ongeveer vijf minuten.

Op deze manier moet het snel beter gaan!