Krachtvoer voor na de bevalling

14/09/2017 geplaatst in TCG voor alledag

Na de bevalling begint een nieuw leven. Niet alleen voor je baby maar ook voor jou. Of je nu je eerste, tweede of derde kindje hebt gekregen, je hebt er je handen vol aan. De nachtelijke voedingen, het luiers verschonen, het kraambezoek; het kan aardig wat van je vergen als je net bevallen bent. Het kan zo nu en dan zelfs een onmogelijke opgave zijn. We lijken soms te vergeten dat een bevalling een flinke krachttoer voor je lichaam is geweest.

In het oude China bleven (rijke) vrouwen na de bevalling dan ook in bed totdat de buikspieren weer sterk genoeg waren. Eerder mochten zij niet opstaan. Als zij zonder de handen te gebruiken vanuit hun liggende positie omhoog konden komen naar een zitpositie was de tijd rijp het kraambed te verlaten. Voor de arme Chinese vrouwen was deze luxe meestal niet weggelegd. Zij hadden immers geen bedienden en moesten zo snel mogelijk weer aan het werk. Daarom werd er veel waarde gehecht aan goede voeding. Voeding die ervoor zorgt dat de weerstand en het energieniveau weer op peil komen en dat de borstvoeding goed op gang komt, zonder de moeder uit te putten.

Aansterken

Kippensoep met wortel en peterselie is hét middel om aan te sterken. Je kunt er de eerste twee weken na de bevalling dagelijks een kop van drinken. Als je het niet zelf kunt of wilt maken, aarzel dan niet het bij een goed Chinees restaurant of een goede toko kant-en-klaar te (laten) halen.

Verder geven de onderstaande voedingsmiddelen je weer de kracht en energie die je zo goed kunt gebruiken in deze mooie maar drukke tijd in je leven. Je mag hiervan elke dag een of meerdere dingen nemen:

aardappelpureetutti fruttipijnboompitten
pompoenrijstebrijappelcompotewalnoten
venkelzoete rijstrozijnenpistachenoten
peulvruchtenhutspotkipfilethoning
gierstwortelenvenkeltheekokosnoot
havermoutpeterseliegebonden soepenkaneel
oatmealcookiesmaïsspinaziebroccoli
snijbietrundvleessoepalle vissoortenalle schaaldieren
gembertapiocameeltapiocacrackersrode druivensap

Borstvoeding

Om de borstvoeding op gang te brengen en te houden, kun je zelf eenvoudig een drankje maken:

Doe 1 theelepel venkelzaad, 1 theelepel anijszaad en 1 theelepel komijn in een thee-ei en laat dit 15 minuten koken. Drink hiervan naar behoefte.

Niet doen

Er zijn ook dingen die je nu beter kunt laten staan:

koude dranken
komkommer

gefrituurd voedsel

scherpe kruiden
ijsslamagnetronvoedsel

Als je deze tips opvolgt, is de kans groot dat je je snel weer energiek en sterk voelt zodat je met volle teugen kunt genieten van deze mooie periode.


Blog

  • Lubach

    Het publiek lijkt genoeg te krijgen van de eendimensionale kritiek op alternatieve geneeswijzen.

    'Stuitend ongenuanceerd', 'nieuwe spreekbuis van de Vereniging tegen de Kwakzalverij'
    Bovenstaand wat commentaren die wij aantroffen op de Facebook-pagina van het tv-programma Zondag met Lubach, naar aanleiding van de uitzending van gisteravond

    Lees meer
  • Foto_tan_orgineel

    Leonard Tan

    Ik was onvoldoende tevreden over mijn reguliere handelen als fysiotherapeut en wilde meer. Dat heb ik ruimschoots gekregen. De inspiratie is ...

    Lees meer
  • Acu_en_agp

    De pijnaanvallen kwamen door de medicatie heen

    Pijn is een klacht waarmee veel mensen te maken hebben. Heel vaak gaat het om chronische pijn. Dat is pijn die langer dan drie tot zes maanden aanhoudt.

    Lees meer
  • Milt_4_-_grandfather

    Grootvader en kleinkind

    ofwel Milt 4- Gong Sun

    In deze serie beschrijft acupuncturist Frank Roosen de acupunctuurpunten vanuit hun filosofische achtergrond. Het resultaat is een prachtige verzameling teksten die veel inzicht geven in het groeiproces van de mens.

    Lees meer
  • Kies_uw_acupuncturist_3

    Welke acupuncturist kiest u?

    In een reeks bijdragen nodigt arts en acupuncturist Koos van Kooten u uit wat zelfonderzoek te doen voordat u uw acupuncturist kiest. Immers, een goede klik tussen behandelaar en patiënt kan van belang zijn voor het welslagen van de behandeling. Dit is deel drie van drie.

    Lees meer
  • Rijstepap

    Rijstepap 2.0.

    Gezond en voldoende ontbijten is belangrijk. Maar wist je dat het in de winter óók belangrijk is dat je ontbijt niet al te koud is?

    Lees meer
  • Sport_en_blessures-folder_web

    Sport en blessures

    Sporten is gezond voor lichaam en geest. Dat weten we inmiddels allemaal. Maar als we te veel of te zwaar trainen, kan het onze gezondheid schaden.

    Lees meer

Blog