Opmaatje naar de herfst

Na al die mooie weken van korte broeken, blote armen en buiten leven krijgen we nu, met regen en wind, het eerste opmaatje naar de herfst. ’s Ochtends vroeg kun je ook best weer een jas gebruiken. Dus wordt het tijd ons eten aan te passen van licht en lekker fris naar verwarmend en wat meer voedend. Daarmee geef je je weerstand een boost.

In de pan gehakt
De moestuinders onder ons zien het gebeuren: de pompoenen worden groter en rijpen in de nazomerzon. Ze kunnen met schil en al in de pan en vormen een prima basis voor een voedzaam soepje. Wie niet zelf kweekt koopt het best een onbespoten oranje pompoen of flespompoen. Niet gecharmeerd van een pompoen klein hakken? Koop kant en klare blokjes, makkelijk! Geen zin in pompoensoep? Kippensoep of erwtensoep heeft hetzelfde verwarmende effect. Oók kant-en-klare soepen, maar let dan wel op: veel soepen zijn veel te zout.

Pompoensoep
Hak een pompoen in stukken, snij of schraap de pitten er uit en snijd het vruchtvlees in blokjes. Voeg blokjes winterwortel toe en kook dit samen met een uitgeperste sinaasappel in een pan met ruim water. Maak op smaak met zout, peper en knoflook. Als de groente zacht is pureer je het geheel met de staafmixer of blender. Serveer met peterselie. Als extraatje kun je er aan tafel gerookte zalm of zachte geitenkaas aan toe voegen. En experimenteer eens met warme kruiden als kurkuma of een currymengsel. Is je soep te pittig geworden, dan doet een scheutje (vega-)room wonderen.

Hulp nodig?
Meer hulp nodig om je weerstand op peil te krijgen of te houden? Ga naar een NVA-acupuncturist bij jou in de buurt. Hij/zij helpt je graag!