Acupunctuur op veel punten inzetbaar

Zoek een acupuncturist
Interview Caspar van der Poel – social media day 30 juni

Interview Caspar van der Poel – social media day 30 juni

Social media speelt een steeds grotere rol in hoe we informatie zoeken, vertrouwen opbouwen en keuzes maken, ook als het gaat om gezondheid. Hoe kunnen acupuncturisten daar op inspelen, op een manier die bij hén past? Ter ere van social media day (30 juni) vroegen we Caspar van der Poel, die zich als projectleider voor de NVA buigt over de bekendheid van acupunctuur.

Wat kan social media volgens jou betekenen voor het vergroten van de bekendheid van acupunctuur?

Interview Caspar van der Poel – social media day 30 juni

‘Social media is een laagdrempelige en uitstekende manier om ons vak te laten zien. Zoveel mensen zijn nog helemaal niet bekend met acupunctuur. Het bekendste beeld is voor velen nog steeds die ‘Even Apeldoorn bellen’-reclame en die is volgens mij al zo'n twintig jaar oud.

Via social media kunnen we structureel zichtbaar zijn voor een groot publiek. Het is een mooie kans om te laten zien hoe veelzijdig en waardevol ons vak is. Daarmee kunnen we het beeld dat mensen van acupunctuur hebben positief beïnvloeden, en uiteindelijk meer mensen helpen bij gezondheidsklachten waar ze mee rondlopen.’

Wat zou jij graag vaker terugzien op social media als het gaat om acupunctuur?
‘Ik vind acupunctuur echt een prachtig vak. Ik zie regelmatig hoe het iemands leven verandert. Neem bijvoorbeeld een vrouw uit mijn praktijk die al jaren met hielspoorklachten rondliep. Ze had van alles geprobeerd: zooltjes, shockwave, fysiotherapie. Niets hielp. Ze kon nauwelijks nog lopen.

Toen zijn we samen aan de slag gegaan. Na een paar behandelingen kon ze weer kleine stukjes wandelen en uiteindelijk liep ze weer moeiteloos 15 kilometer. Daar doe je het voor.

Die verhalen, over de reis die cliënten afleggen en het verschil dat we kunnen maken, dát mag veel vaker in beeld komen. We hebben als acupuncturisten allemaal zulke voorbeelden. Door ze te delen laten we zien wat acupunctuur echt betekent.’

Niet iedereen voelt zich meteen thuis op social media. Hoe kunnen acupuncturisten op een manier die bij hén past toch zichtbaar zijn?
‘Er zijn social media experts die continu hameren op de volgens hen ‘beste’ manier om met social media om te gaan. Doe X om Y te bereiken. Maar als je ’t mij vraagt is het vooral belangrijk om iets te doen wat bij jou past op een manier die bij jou past. Kies een platform dat je interessant lijkt, en kijk hoe jij je dat op jouw manier eigen kunt maken. Daarvoor is het echt niet nodig om allerlei rare capriolen uit te halen. Begin niet perfect, maar oprecht.

Verhalen delen die raken, daar zit de kracht. Dat kan op allerlei manieren: praktijkvoorbeelden, tips, inzichten. In tekst, met of zonder foto’s. In video’s of zelfs podcasts.

'Begin niet perfect, maar oprecht.' – Caspar van der Poel


Vind je het lastig om zelf iets te schrijven? Dan is het al een mooie stap om berichten van de NVA te delen op je eigen kanaal. Voeg daar eventueel een paar regels aan toe waarin je jouw visie deelt. Zo maak je het persoonlijk én laagdrempelig.’

Wat merk jij in je werk van het effect dat social media heeft op hoe mensen naar acupunctuur kijken?
‘De kracht van social media is dat het mensen aan het denken kan zetten: ‘Hé, misschien moet ik dat toch eens proberen.’

‘Veel mensen hebben echt geen idee wat er allemaal mogelijk is met acupunctuur. Als ze dan op social media een verhaal lezen over iemand die succesvol is behandeld voor een klacht waar ze zelf al tijden mee rondlopen, dan wordt acupunctuur ineens een reële optie. En ze krijgen meteen een beter beeld van wat ze kunnen verwachten.’

Als je één gouden tip mocht geven aan een acupuncturist die aan de slag wil met social media, wat zou dat dan zijn?
‘Mensen houden van verhalen en onze praktijk zit vol met prachtige verhalen. Begin met kleine stukjes daarvan te delen.

Het hoeft niet perfect te zijn, als het maar oprecht is. Wat inspireert jou in je werk? Wat maakt jouw vak zo mooi? Wat zijn bijzondere ervaringen in jouw praktijk? Of hoe ben je zelf in het vak gerold?

Begin bijvoorbeeld eens met één of twee posts per week. Laat jouw enthousiasme, kennis en liefde voor het vak zien. Daarmee bouw je aan vertrouwen, verbinding en zichtbaarheid.’