Weekendhoofdpijn, zó’n afknapper

16/04/2019 geplaatst in Actualiteit

Je bent druk voor je werk, je privé- en sociale leven. Je wilt alles geregeld hebben én alles goed doen. In de aanloop naar de meivakantie lopen veel ouders vast. Hoe regel je straks de opvang in de vakantie, wie werkt wanneer, enzovoort. Je houdt alle ballen in de lucht. Dan is het weekend en voel je op zaterdag hoofdpijn als je wakker wordt, zó’n afknapper!

Hoog adrenalineniveau
In het weekend hoef je minder te rennen en niet steeds op je klok te kijken. Met een beetje pech wordt het een stevige hoofdpijn, die pas verdwijnt op maandag-ochtend als je weer opstart op je werk of thuis. Je bent zo gewend aan een hoog adrenalineniveau, dat je lichaam gaat steigeren als dat niveau even niet gevraagd wordt.

Herkenbaar?
Gelukkig heeft de Traditionele Chinese Geneeskunde voor dit vervelende verschijnsel goede oplossingen. En wordt het weekend ook voor jou een ontspannen moment.

Voeding
Een opvallend verschil tussen je werkweek en het weekend is de mate van je koffiegebruik. Dit betekent natuurlijk niet dat je op zaterdag dan ook de vele kopjes koffie moet drinken om hoofdpijn te voorkomen. Door je voeding aan te passen, doe je jezelf een groot plezier.

Om je basisenergie te versterken helpt zachte, verwarmende voeding, zoals rundvlees, kersen, kip, zilvervliesrijst, honing, haring, makreel, varkensvlees, gekookte aardappelen, witte rijst, witte bonen, tofu en shiitake-paddenstoelen.

Als je dit aanvult met stimulerende voeding, zoals walnoten, dille, venkel, ui, steranijs, aardbeien, kastanjes, pistachenootjes en citrusfruit, gefrituurd of sterk gekruid voedsel, dan breng je jezelf goed in balans.

Koude voeding
kun je beter laten staan, dit verlaagt je adrenalineniveau nog verder.

Acupressuur bij hoofdpijn
Je kunt je hoofdpijn ook verminderen door zachtjes bepaalde punten op je hoofd te masseren, minimaal één minuut per punt. Als iemand anders de punten voor je masseert, is dat nog prettiger. Dan kun jij maximaal ontspannen.

Twee belangrijke punten zitten op je voorhoofd, vlakbij je haargrens boven je neus. De hoge spierspanning in je schouders, die bijna standaard gepaard gaat met hoofdpijn, wordt hierdoor minder. Een ander belangrijk punt zit midden tussen je wenkbrauwen.

Als je hoofdpijn zich uit als een kloppende pijn achter je ogen, is het goed om een ander punt te masseren. Dat zit tussen je buitenste ooghoek en je oor, dus in het midden van het botstuk dat bekend staat als je ‘slaap’.

Het laatste punt zit op het harde flapje kraakbeen bovenaan je oorlel. Het zit vlak boven de plek waar meestal de oorbel-piercing zit. Dit is een reflexpunt voor alle schedelbeenderen en werkt sterk verlichtend bij elke vorm van hoofdpijn!

Met deze tips kun je op een gezonde manier hoofdpijn bestrijden en je fit en vitaal voelen!

Zijn je hoofdpijnklachten heftiger?
Dan kan een acupuncturist je helpen om je hoofdpijn te verminderen. Acupunctuur is een natuurlijke en veilige manier om allerlei klachten te verzachten. Het doet geen pijn en heeft geen bijwerkingen. Een acupuncturist werkt vanuit de gedachte dat lichamelijke en geestelijke klachten door een verstoring van je energie-huishouding ontstaan. Tijdens de behandeling plaatst hij of zij zeer dunne naaldjes op bepaalde plaatsen in je lichaam. Zo wordt je energiestroom gereguleerd en komt je energiehuishouding weer in balans. Waardoor je hoofdpijnklachten flink afnemen of zelfs helemaal verdwijnen.

Wil je meer weten?
Ga dan bovenaan de pagina naar ‘zoek een acupuncturist’ voor een goed opgeleide NVA-acupuncturist.