Burn-out ligt voor studenten op de loer

23/08/2018 geplaatst in TCG voor alledag

Steeds meer studenten kampen met burn-out verschijnselen. Hun aantal neemt schrikbarend toe. Dit is, zoals te lezen is in een interview in de Volkskrant, het gevolg van een combinatie van stressfactoren: toegenomen prestatiedruk op universiteiten, angst voor schulden en de invloed van sociale media.

Veel studenten zijn bang om met het nieuwe leningenstelsel schulden op te bouwen. Daarom hebben ze vaak naast de studie diverse bijbaantjes, waardoor er weinig tijd voor ontspanning overblijft. Via Instagram laten ze de buitenwereld zien hoe goed het met ze gaat. Maar de druk van studeren, werken en je goed vertonen op social media levert veel stress op.

Het studiejaar is net gestart, maar ik word nu al gek!

De eerste symptomen zijn vermoeidheid, het gevoel nergens meer aan toe te komen, eczeem, hoofdpijn en buikklachten. Als de student dan geen aanpassingen maakt in zijn leefstijl, ligt de burn-out op de loer.

Gelukkig biedt de Traditionele Chinese Geneeskunde eenvoudige tips die je zelf kunt toepassen om je weer fitter en energieker te voelen. Als je dit tijdig doet, kun je voorkomen dat je vermoeidheidsklachten steeds erger worden en je mogelijk in een burn-out belandt!

Drie mijlen verder lopen

In het oude Chinese leger was het gebruikelijk bepaalde acupunctuurpunten te stimuleren zodat de soldaten de lange afstanden per voet konden afleggen. Tegenwoordig, in onze contreien, kan stimulatie van deze punten nog steeds uitkomst bieden. De punten bevinden zich op de arm en op het been en hebben vrijwel dezelfde naam: Arm-3-mijlenpunt en Been-3-mijlenpunt. Het verhaal gaat dat elk punt je de energie geeft om drie mijl verder te lopen …

Acupressuur

Het Arm-3-mijlenpunt bevindt zich bovenop de onderarm, op de denkbeeldige lijn tussen duim en de buitenzijde van de elleboog. Het punt ligt op twee duimbreedtes afstand van de elleboogplooi.



Het Been-3-mijlenpunt bevindt zich op de buitenzijde van het onderbeen, een handbreedte onder de knieschijf. Volg met je vinger de buitenrand van het scheenbeen omhoog tot de bocht naar buiten.

Door beide punten (op arm en been en zowel links als rechts) elke ochtend en avond twee minuten met zachte ronddraaiende bewegingen te masseren, merk je al snel dat je je energieker gaat voelen.


Om de kracht van deze punten te versterken, is het verstandig ook een ander punt te masseren: het derde punt van de Levermeridiaan.
Dit bevindt zich op de voet, vlak voor de samenkomst van de middenvoetsbeentjes van de grote teen en de tweede teen.



Voeding

Juiste voeding kan ook een ondersteuning zijn bij moeheid. De meeste mensen denken dat ze extra yang (= opwekkend) moeten gaan eten. Dus simpel gezegd: meer pepers eten om wat pit te krijgen. Het is echter heel belangrijk dat je daarbij de onderliggende basis-energie goed opbouwt. Daarom gebruiken de Chinezen bij vermoeidheid vaak zowel yinne (= voedende) als opwekkende voedingsmiddelen.

Om je basisenergie (yin) te versterken kun je het volgende eten: witte rijst, ei, kaas, bonen, stoofpotjes, stamppotjes, krab, garnalen, honing en mango.

Om je energie op te bouwen zijn de volgende voedingsmiddelen geschikt: tofu, gekookte aardappelen, kip, sudderrundvlees, hamlappen, paling, makreel en cashewnoten.

Om je energie op te wekken (yang) is het verstandig dit te eten: walnoten, kastanjes en venkel.

Het is het beste zo min mogelijk rauwkost te gebruiken. Kook of wok de groenten en voeg eventueel nog wat kokosmelk toe.

Echt veel te moe of in de put?

Soms is de vermoeidheid al te ver om zelf te kunnen verminderen. Dan is het raadzaam een acupuncturist te raadplegen. Wij zijn u graag van dienst!

door Sandra Mars, acupuncturist


Blog

  • 2018-09-21_hartklachten_vrouw

    Overgangsklachten….of is het uw hart?

    Met overgangsklachten bent u bij de acupuncturist aan het goede adres. Maar er kan iets anders aan de hand zijn: uw hart geeft subtiele symptomen af dat het in de problemen dreigt te komen.

    Lees meer
  • Foto_tan_orgineel

    Leonard Tan

    Ik was onvoldoende tevreden over mijn reguliere handelen als fysiotherapeut en wilde meer. Dat heb ik ruimschoots gekregen. De inspiratie is ...

    Lees meer
  • Acu_en_agp

    De pijnaanvallen kwamen door de medicatie heen

    Pijn is een klacht waarmee veel mensen te maken hebben. Heel vaak gaat het om chronische pijn. Dat is pijn die langer dan drie tot zes maanden aanhoudt.

    Lees meer
  • Ren_mai_4-_poort_van_de_bron

    Poort van De Bron

    ofwel Ren Mai 4 - Guan Yuan

    In deze serie beschrijft acupuncturist Frank Roosen de acupunctuurpunten vanuit hun filosofische achtergrond. Het resultaat is een prachtige verzameling teksten die veel inzicht geven in het groeiproces van de mens.

    Lees meer
  • Kies_uw_acupuncturist_3

    Welke acupuncturist kiest u?

    In een reeks bijdragen nodigt arts en acupuncturist Koos van Kooten u uit wat zelfonderzoek te doen voordat u uw acupuncturist kiest. Immers, een goede klik tussen behandelaar en patiënt kan van belang zijn voor het welslagen van de behandeling. Dit is deel drie van drie.

    Lees meer
  • Student_burn-out

    Burn-out ligt voor studenten op de loer

    Steeds meer studenten kampen met verschijnselen van burn-out. Hun aantal neemt schrikbarend toe. Dit is het gevolg van een combinatie van stressfactoren, blijkt uit een interview in de Volkskrant. Acupressuur en de juiste voeding kunnen helpen stress en vermoeidheid tegen te gaan.

    Lees meer
  • Sport_en_blessures-folder_web

    Sport en blessures

    Sporten is gezond voor lichaam en geest. Dat weten we inmiddels allemaal. Maar als we te veel of te zwaar trainen, kan het onze gezondheid schaden.

    Lees meer

Blog