Lichamelijk - voeding

Lichamelijk - voeding

Een andere manier om onze weerstand te verbeteren, is door de juiste voeding te nemen. Wat de eerste buffer versterkt, heeft alles te maken met het innemen van water in allerlei vormen. Probeer elke dag ongeveer twee liter water te drinken, bij voorkeur gekookt, warm water, omdat dit makkelijk wordt opgenomen en minder verteringsvuur kost. Een andere manier om voldoende water binnen te krijgen is regelmatig zelfgemaakte soep eten. Heel versterkend is de zogenoemde bottensoep ofwel bouillon, getrokken van een schenkel of kip. Op internet staan vele recepten hiervoor. Vegetariërs kunnen een krachtige groentesoep maken, met uien, prei, bleekselderie, knolselderie en andere knolgroenten.

Gezonde darmen

Wat verder belangrijk is voor met name het verteringsvuur zijn gekookte groenten maar ook rijst, gierst, bulghur, couscous en quinoa. Soms wat fruit zoals kiwi en rode vruchten, is goed voor de inname van vitamine C en voor een dagelijkse ontlasting. Een goede ontlasting maakt dat we oude zaken loslaten en openstaan voor nieuwe dingen. Daarbij komt dat de darmen sterk verbonden zijn met zowel de longen als het verteringsvuur en daarmee met de weerstand. Een goede darmflora is dan ook essentieel voor onze weerstand. Daarnaast zijn verse kruiden en specerijen zoals verse gember en kurkuma een belangrijke ondersteuning voor het verteringsvuur. Met de verse gember kun je ook thee maken.

Wat kun je beter niet teveel gebruiken?

Wees matig met vers fruit en rauwkost omdat deze ons verteringsvuur verzwakken. Hetzelfde geldt voor zuivelproducten. Door hun koude aard verzwakken zij het verteringsvuur eveneens. Daarbij komt dat producten als melk, kwark en kaas zorgen voor veel slijm dat uiteindelijk in de longen opgeslagen wordt waardoor deze langzamer herstellen. Suiker werkt ook erg verstorend op het verteringsvuur. Het vertraagt de opname van voedingsstoffen waardoor een opgeblazen gevoel kan ontstaan in het maaggebied. Vermijd ook zoveel mogelijk alcohol, koffie, roken en gefrituurd voedsel. Zij veroorzaken teveel warmte in ons systeem waardoor we sneller uitdrogen.

Adviezen, geen geboden
Je moet natuurlijk ook onthouden dat dit adviezen zijn, geen geboden. Eten moet ook plezierig en lekker zijn, geen strenge, stressvolle bezigheid. Het mentale aspect in het ondersteunen van onze gezondheid is namelijk net zo belangrijk. Daarover het volgende hoofdstukje.