Voeding

De rol van het immuunsysteem voor het behoud van je gezondheid is groot, zoals we de afgelopen week hebben gezien. Met de juiste voeding kun je een belangrijke bijdrage leveren aan de ondersteuning van jouw weerstand, niet in de laatste plaats omdat die weerstand zijn basis vindt in een gezonde darmflora. Wat kun je eten om je afweer te ondersteunen? En wat beter niet?

Algemeen:

  • Kies voor verse, liefst biologische voeding en bereid je maaltijden zelf. Maak van je maaltijden zoveel mogelijk een dagelijks ritueel.
  • Kou is niet goed voor je weerstand. Dat betekent dat je met koud eten en drinken je lichaam geen plezier doet, tenzij het hoogzomer is misschien. Eet daarom vaker (lauw)warm, dus ook tijdens lunch of ontbijt. Denk aan warme havermoutpap, toast, roerei, gegrilde of kort gekookte groenten, soep.
  • Eet zoveel mogelijk groenten en voldoende fruit (twee stuks per dag). Eet de groenten gegrild, gestoomd of kort gekookt.

    Groenten en fruit die je weerstand voeden:

    • kort verwarmde rettich en radijs (drie minuten in heet water)
    • ui, prei
    • kort gekookte koolsoorten
    • knolgroenten
    • broccoli
    • spruitjes
    • specerijen, zoals peper, gember en kurkuma
    • verse kruiden
    • kiwi
    • rode vruchten
    • citrusvruchten

    Dit is ook goed voor je:

    • vette vis, zoals haring, makreel en zalm
    • quinoa, boekweit, havermout

    Vitamine D

    Deze vitamine verdient extra aandacht omdat hij voor een goede weerstand belangrijk is maar juist veel mensen er (in de winter) een tekort aan hebben. Dat heeft te maken met het feit dat we voor vitamine D afhankelijk zijn van zonlicht. Via de voeding krijgen we het niet voldoende binnen. Dat betekent dat je in de zomer regelmatig verantwoord een zonnebadje moet nemen. Dat doe je door rond het middaguur maximaal 15 minuten met je hoofd en onderarmen in de zon te gaan. Daarnaast is het raadzaam, als je klachten als vermoeidheid en lusteloosheid hebt, je vitamine D te laten controleren en zo nodig een supplement te nemen.

    Voldoende vocht:

    • Drink voldoende water, zo’n twee liter per dag, liefst warm.
    • Begin de dag met een warme citroendrank (vers citroensap met heet water, evt. gezoet et honing).
    • Maak regelmatig een versterkende soep door bouillon te trekken van een schenkel of kip en deze als basis te gebruiken. Vegetariërs kunnen een krachtige groentesoep maken met uien, prei, bleekselderie, en knolgroenten.

    Wees matig met: zuivel, suiker, alcohol, koffie, gefrituurd voedsel