Zomertijd ….

26/03/2018 geplaatst in TCG voor alledag

De zomertijd is weer ingegaan. De kans is groot dat veel jonge ouders binnenkort verlangend terugdenken aan de lange, donkere winternachten. Na het eten werden de kinderen schoon geschrobd en werd er knus een verhaaltje voorgelezen, De oogjes vielen dicht en een lange rustige avond lag in het verschiet. Nu is het echter nog volop licht als het kleine grut naar bed moet. Gevolg: de kinderen komen in opstand en staan energiek in hun bedjes te springen. Hoe kun je nou slapen als er geen maan te bekennen is?

Er is nu heel wat meer nodig dan een verhaaltje. Voor de meeste ouders duurt dit probleem een paar dagen maar voor sommige ouders duurt het veel langer. Sommige kinderen raken door de omschakeling naar de zomertijd danig van slag. 's Avonds zijn ze overactief en 's ochtends zijn ze hun bed niet uit te slepen. Het resultaat is dat niet alleen de kinderen chagrijnig aan de dag beginnen maar ook de ouders met dikke wallen onder hun ogen naar het werk gaan.

Het kan overigens ook zo zijn dat niet de kinderen maar de ouders moeite hebben met de zomertijd. De tips die hier worden gegeven, zijn geschikt voor kinderen én volwassenen.

Eigenlijk moet je de zomertijdperiode ingaan alsof je een lange vliegreis hebt gemaakt en een jetlag hebt. De TCG kan daarin veel verlichting brengen. Door het aanpassen van de voeding en het masseren van acupressuurpunten heeft uw lichaam binnen 24 tot 48 uur het goede ritme gevonden en kunt u voor het eerst genieten van de voordelen die de zomertijd biedt.

Voeding

Zacht verwarmende voedingsmiddelen zijn nu het best. Denk aan: zoete rijst, pompoen, maïs, venkel, bloemkool, rundvlees, wortelen, gekookt ei, stamppot en gekookte aardappelen.

Acupressuur

Twee acupunctuurpunten zijn nu zeer geschikt. Ze zijn al eerder voorbij gekomen: het Arm-3- mijlenpunt en het Been-3-mijlen punt.

Het verhaal gaat dat elk van deze punten je de energie geeft om drie mijl te lopen. Als je deze punten op beide armen en benen masseert, krijg je dus de kracht om twaalf mijl te lopen. Bij de overgang naar de zomertijd kun je deze energie wel gebruiken. Maar ze geven niet alleen meer energie overdag, ze reguleren ook ons bioritme.

Het Arm-3-mijlen punt ligt op de onderarm, op de denkbeeldige lijn tussen de duim en de buitenzijde van de elleboog. Het ligt op twee vingers afstand van de elleboog.

Het Been-3-mijlenpunt ligt op de buitenzijde van het onderbeen, net onder de knie.

Door beide punten (links en rechts) bij het ontbijt en de lunch steeds vijf minuten met zachte ronddraaiende bewegingen te masseren, merk je al snel dat je energieker wordt.

Heb je daarnaast te maken met een forse mate van chagrijnigheid omdat je bioritme niet lekker loopt? Of omdat je een tegendraads kind hebt dat zich niet aan de zomertijd kan aanpassen?

Dan biedt het punt op de kleine teen uitkomst (blaas 67). Het bevindt zich onder de buitenste nagelhoek van de kleine teen en is bij een goede massage in staat een driftkikker rustig te maken. Masseer daarvoor 's avonds beide kleine tenen tegelijk, het liefst vijf minuten lang.

Als laatste punt is het handig vlak voor het slapen gaan het punt Yin Tang te masseren. Doe dit pas in bed omdat het een tipsy gevoel kan veroorzaken. Het punt ligt midden tussen de wenkbrauwen en moet ongeveer vijf minuten worden gemasseerd.

Op deze manier moet het snel beter gaan!


Blog

  • 2018-09-21_hartklachten_vrouw

    Overgangsklachten….of is het uw hart?

    Met overgangsklachten bent u bij de acupuncturist aan het goede adres. Maar er kan iets anders aan de hand zijn: uw hart geeft subtiele symptomen af dat het in de problemen dreigt te komen.

    Lees meer
  • Foto_tan_orgineel

    Leonard Tan

    Ik was onvoldoende tevreden over mijn reguliere handelen als fysiotherapeut en wilde meer. Dat heb ik ruimschoots gekregen. De inspiratie is ...

    Lees meer
  • Acu_en_agp

    De pijnaanvallen kwamen door de medicatie heen

    Pijn is een klacht waarmee veel mensen te maken hebben. Heel vaak gaat het om chronische pijn. Dat is pijn die langer dan drie tot zes maanden aanhoudt.

    Lees meer
  • Ren_mai_4-_poort_van_de_bron

    Poort van De Bron

    ofwel Ren Mai 4 - Guan Yuan

    In deze serie beschrijft acupuncturist Frank Roosen de acupunctuurpunten vanuit hun filosofische achtergrond. Het resultaat is een prachtige verzameling teksten die veel inzicht geven in het groeiproces van de mens.

    Lees meer
  • Kies_uw_acupuncturist_3

    Welke acupuncturist kiest u?

    In een reeks bijdragen nodigt arts en acupuncturist Koos van Kooten u uit wat zelfonderzoek te doen voordat u uw acupuncturist kiest. Immers, een goede klik tussen behandelaar en patiënt kan van belang zijn voor het welslagen van de behandeling. Dit is deel drie van drie.

    Lees meer
  • Student_burn-out

    Burn-out ligt voor studenten op de loer

    Steeds meer studenten kampen met verschijnselen van burn-out. Hun aantal neemt schrikbarend toe. Dit is het gevolg van een combinatie van stressfactoren, blijkt uit een interview in de Volkskrant. Acupressuur en de juiste voeding kunnen helpen stress en vermoeidheid tegen te gaan.

    Lees meer
  • Sport_en_blessures-folder_web

    Sport en blessures

    Sporten is gezond voor lichaam en geest. Dat weten we inmiddels allemaal. Maar als we te veel of te zwaar trainen, kan het onze gezondheid schaden.

    Lees meer

Blog