Zomertijd

Help, mijn kind slaapt niet meer!
De zomertijd gaat weer bijna in. Nog heel even en de donkere winternachten zijn voorbij en is het weer langer licht. Heerlijk, vinden veel mensen. Jonge ouders met kinderen verlangen dan vaak met weemoed terug naar de donkere nachten. Waarin hun kinderen na het eten en een verhaaltje voorlezen snel in slaap vielen en ze een lange avond voor zichzelf hadden. Als de kleintjes nu naar bed moeten, is het nog volop licht. Sommige kinderen komen dan in opstand en staan energiek te springen in hun bed. Herkenbaar?

Overactief en wallen
Voor de meeste ouders duurt dit probleem een paar dagen, maar voor sommige ouders veel langer. De kinderen zijn dan ’s avonds overactief en ’s ochtends hun bed niet uit te krijgen. Met als gevolg dat niet alleen de kinderen chagrijnig aan hun schooldag beginnen, maar ook de ouders met dikke wallen naar hun werk gaan.

Tips voor jong en oud
Soms hebben ouders zelf ook moeite met de overgang naar de zomertijd. De tips die we hier geven, zijn voor zowel kinderen als volwassenen.

Voeding
Zachte verwarmende voedingsmiddelen zijn nu het best voor jou en je kind. Denk aan:

  • zoete rijst, pompoen, maïs, venkel, bloemkool
  • rundvlees, wortelen, gekookt ei 
  • stamppot en gekookte aardappelen

Acupressuur
Eigenlijk kan je het ingaan van de zomertijd vergelijken met een lange vliegreis die je hebt gemaakt, waarna je een jetlag hebt.
Acupressuur kan je hierin veel verlichting geven. Door het aanpassen van je voeding en het masseren van een paar acupunctuurpunten, heeft je lichaam binnen 24 tot 48 uur het goede ritme gevonden en kan je gaan genieten van de voordelen van de zomertijd. Lees hieronder hoe je dat kunt doen.